maanantai 24. lokakuuta 2011

Välitehtävä 8, Kuvien tärkeys

Kuten välitehtävän otsikkokin antaa ymmärtää, kuvilla on tärkeä rooli mediassa. Ei varmaankaan ole olemassa lehteä, jossa ei olisi yhtään kuvaa. Päin vastoin, monet lehdet ovat täynnä kuvia, ja joskus kuvia tuntuu olevan lehdissä jopa enemmän kuin tekstiä. Miksi kuvat sitten ovat tärkeitä? Ne luovat tietynlaisen tunnelman tekstin ympärille. Niillä voidaan ohjata ihmisten suhtautumista esimerkiksi uutiseen tai kyselyyn. Kuvalla voidaan helposti esimerkiksi kerätä sympatiaa tai vaikka herättää inhoa ja vihaa. 

Itselleni kuvia tärkeämpää on aina ollut ääni. Televisiota en juurikaan katso, mutta usein laitan sen kuitenkin päälle taustameluksi, koska en kestä hiljaisuutta. Näin ollen television kuuntelu ei ole minulle kovinkaan vierasta. Usein ohjelmissa soi jotakin musiikkia, josta voi hyvinkin päätellä millainen kohtaus ohjelmassa on kyseessä. Kun kuvat jättää pois, jää ihmisen omalle mielikuvitukselle suurempi rooli. Voi itse kuvitella, minkä näköisiä hahmoja ja ympäristöjä televisiossa näkyy. Ohjelmasta kuitenkin riippuu, voiko sitä seurata tuijottamatta ruutua vai ei. Esimerkiksi keskusteluohjelmien kanssa on mielestäni ihan sama, katsooko ruutua vai ei. Ohjelman pääpaino on kuitenkin keskustelussa. Sen sijaan esimerkiksi saippuasarjan tai elokuvan katselu on hyvinkin haasteellista ilman kuvaa. Tällöin pitäisi olla hyvin tarkka kuulo esimerkiksi ihmisten äänten suhteen, jotta pysyisi perässä, kuka milloinkin puhuu.

Lehdissä mielestäni kuvilla on erittäin suuri rooli. Mielenkiintoisten otsikoiden lisäksi kuvat ovat tehokkain houkutuskeino, jolla yleisö saadaan lukemaan tekstikin. Esimerkiksi kirjoja lainaan yleensä ainoastaan kirjan kannen kuvan ja takakannen tekstin perusteella. Jos kuva ja teksti herättävät mielenkiintoni, lainaan kirjan. Kirjan sisällössä puolestaan en juurikaan kaipaa kuvia. Jos kirjaa lukee huvikseen, puolet huvista on siinä, että voi itse kuvitella, miltä kirjan henkilöt ja ympäristöt näyttää. 

Viimeisenä voisin mainita kuvien tärkeyden mainoksissa. Jos lehdet olisivat täynnä mainoksia, joissa vain kerrottaisiin tuotteista sanallisesti, eivät mainokset olisi kovinkaan tehokkaita. Miten esimerkiksi voitaisiin mainostaa talvitakkia ilman kuvia? Tai kosmetiikkaa? Mainokset elävät kuvien varassa. Radiossa on pärjättävä ilman kuvia, joka on valitettavasti johtanut siihen, että monet radiomainokset ovat ärsyttäviä, jotta ne jäisivät mieleen. Tässä suhteessa voin siis kääntyä äänikannaltani kuvien pariin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti